Midtjyllands Avis - den 4. juli 2003 og Frederiksborg Amts Avis - den 5. juli 2003 ![]() Galleriejer Jeppe Westrup fik ideen til et graffitigalleri, da han så nogle graffitiværker på en mur i Københavns Sydhavn. Indtil april 2003 havde graffitimalere lov til at male på indersiden at murene omkring H.C. Ørsted Værket i Københavns Sydhavn, men nu er der lukket at for offentligheden. (Foto: Martin Zakora/Polfoto De fleste forbinder graffiti med hærværk, overmalede togvogne og kriminelle unge. Det er et forkert billede af et kreativt miljø, som har stor kunstnerisk værdi, mener graffitimalerne. Det skal den første internationale graffitifestival i Danmark være med til at ændre. Samtidig er det første ga1leri med graffitikunst netop åbnet. Graffitimalere vil anerkendes At Christian Blomgreen Endelig lykkes det. Efter fem års kamp bliver der arrangeret en international graffitifestival i Danmark. Det har ellers været en kamp op ad bakke for arrangørerne. Sidste år aflyste Københavns Kommune festivalen »Meeting of Styles«, lige før den skulle starte, fordi »der sidder en Søren Pind (Bygge- og Teknikborgmester i København; red.) i kommunen, der hader al graffiti«, som en af arrangørerne, Lars Pedersen, udtrykker det med harmdirrende stemme. Nu er det endelig lykkes at finde et sted, hvor graffitifestivalen er velkommen - på Christiania, hvor kommunen ikke kan blande sig. Men bare rolig. Selv om der kommer godt gang i spray dåserne under festivalen, bliver København ikke overmalet med graffiti, forsikrer han. Til gengæld bliver fristaden shinet kraftigt op helt gratis med graffiti, de steder beboerne ønsker det. - Folk har mange fordomme om graffitimiljøet. Selve ordet »graffiti« klinger af noget negativt i Danmark. Men vi er trætte af altid at blive beskyldt for at være kriminelle på stoffer og nogle, som kun laver hær værk alle mulige steder. Det er ikke det, vi står for. Vi er almindelige mennesker med almindelige jobs, som godt kan lide at male graffiti, fortæller Lars Pedersen. En af årsagerne, til at graffiti i visse kredse er upopulært, er, at der bliver brugt store summer på at vaske graffiti af døre og vægge, hvor en eller anden forbipasserende har malet sit navn. Det forstår Lars Pedersen godt, at folk er trætte af; men det er langt fra alle graffitimalere, der har de lyster, forklarer han. - Vi er imod, at man maler på andre folks ejendom. Selvfølgelig er vi det, men vi bliver altid sat i bås med alle dem, der render rundt og skriver på gadedøre, i toge og så videre, og det er ikke rimeligt. Der findes masser af fornuftige graffitimalere, som opfører sig ordentligt, men de kan ikke male nogen steder længere på grund af de mennesker, der ikke respekterer reglerne, siger Lars Pedersen. Derfor tog han sammen med andre graffitimalere initiativ til graffitifestivalen hvor blandt andre politikere og graffitimalere skal debattere graffiti, og alle er velkomne til at komme og se, hvordan folk fra hele verden arbejder med deres farvefyldte spraydåser. Desuden vil flere dj’s møde op under festivalen, hvor de vil spille gratis for at støtte graffitimiljøet i Danmark. Graffiti-hetz Der har i årevis været arrangeret gaffitifestivaler i udlandet, hvor man har et anderledes og mere positivt syn på malerierne. Men i Danmark møder graffitimalerne hård politisk mod stand. En »Stop Graffiti« kampagne har efter Lars Pedersens mening ført en hetz mod graffitimiljøet. I dag findes der ingen steder, hvor graffitimalere kan bruge løs af deres spraydåser, som de kunne for få år siden. - Ligesom nogle mennesker interesserer sig for fodbold eller basketball, så er der mennesker, som interesserer sig for graffiti. Hvorfor må vi ikke få nogle steder, hvor vi kan gå og male uden at genere nogle, når for eksempel fodboldspillere får stillet baner til rådighed? Det forstår jeg ikke. - Hvis kommunen gav folk mulighed for at dyrke deres interesse for graffitikunst under kontrollerede og afgrænsede forhold, så tror jeg heller ikke, vi ville se så meget ulovligt graffiti i gadebilledet, siger Lars Pedersen. Og vi slipper ikke af med graffiti, selv om politikerne gerne så det. Efter tyve år i Danmark har kulturen bevist sin holdbarhed som en etableret ungdomskultur, og ifølge Lars Pedersen kan mange mennesker godt lide at kigge på graffiti. Kunstarten har en stor kunstnerisk værdi, som fuldstændigt overses herhjemme. - Det er et sprudlende og meget kreativt miljø, og der findes nogle virkelig dygtige graffitimalere herhjemme, som laver nogle meget smukke ting. Mange mennesker kan jo også godt lide de ting, vi laver, så vi vil gerne vise folk, at graffiti kan være noget sjovt og positivt. Og på sigt arbejde for at graffitikunsten bliver mere anerkendt i Danmark, forklarer han. Graffiti på galleri En af dem, der har anerkendt graffiti som kunst, er galleriejer Jeppe Westrup. Han åbnede dørene for »Graffitigalleriet» i maj i år, hvor man som det eneste sted i Danmark kan købe graffitimalerier. - Der har været stor interesse for billederne, siden vi åbnede. Også fra folk, som man ikke umiddelbart skulle tro kunne drømme om at købe graffiti. For eksempel forretningsfolk, som gerne vil udsmykke deres kontor med et graffitibillede, siger han. Idéen til et graffitigalleri kom, da Jeppe Westrup så nogle graffitiværker på en mur i Københavns Sydhavn. - Der findes mange talenter, som fortjener at blive anerkendt som kunstnere. Jeg vil gerne være med til at sætte fokus på graffitiens kunstneriske værdi. Jeg synes, det er på tide, at de dygtige graffitimalere, vi har i Danmark, bliver anerkendt for, hvad de faktisk er værd, siger Jeppe Westrup. Og de er noget værd. I hvert fald hvis man kigger på priserne på de billeder, han har udstillet og sat til salg. Priserne ligger mellem 5.000 og 20.000 kroner for et billede, fortæller han. - Det er altid svært at sætte priser på kunst, for hvad er kunst, og hvad er ikke? Det er i sidste ende en individuel sag. Men hvis man kan kalde det kunst at skide i en dåse og tilmed få det udstillet på anerkendte museer og få tusindvis af i kroner ud af det, så mener jeg i høj grad også, at graffiti er kunst. Jeg ved i hvert fald godt, hvad jeg helst ville have stående derhjemme, hvis jeg skulle vælge, siger Jeppe Westrup. Fra USA til Danmark Graffitien kom for godt 20 år siden til Danmark fra USA, hvor en amerikaner ved navn Taki i 1969 begyndte at male sit navn - eller »tag«, som det hedder i graffitimiljøet - de steder, han kom. Og da han arbejdede som sendebud i New York, blev det til hel del. Det blev hurtigt til en trend i byen, hvor mange forsøgte at gøre ham kunsten efter og male deres »tag« overalt. Til sidst blev det en konkurrence om, hvem der kunne male sit navn flest steder i New York. Herefter gik det som med næsten alt andet fra USA. Det spredte sig over hele verden, og i dag kan man ikke finde en by i den vestlige verden uden graffiti. I midten af firserne blev graffiti udstillet i større gallerier og museer over hele verden. I 1984 var der for eksempel en udstilling på Louisiana, som for alvor satte gang i dansk graffiti. Siden »Stop Graffiti«-kampagnen blev sat i værk, er det blevet ulovligt at male graffiti overalt i Danmark. Fakta Graffitifestivalen »Meeting of Styles« foregår i København fra den 9. juni til den 6. juli med udstilling, foredrag og debat. Lørdag den 5. juli er der live graffiti overalt på Christiania, dj's og koncert. Man kan se de udstillede graffitibilleder på hjemmesiden www.graffitigalleriet.dk Graffiti-udtryk Bite - at kopiere en anden skrivers stil/ord/bogstaver. Bomb - mangfoldig tagging. Bluff - fjernelse af graffiti. Burner - sublim wild-style piece. Caps - dyserne på spraydåserne. Character - tegneserie-inspireret figur, der forekommer ved pieces. Crew - løst organiseret gruppe af skrivere med samme tag. Erling - politibetjent. Free-style - piece lavet uden skitse. Getting up - at blive kendt i byen for sin stil eller udbredelse. Kande - spraydåse. King - den bedste til det meste. Piece - forkortelse af »masterpiece» - betegnelse for et graffitimaleri. Rack - at stjæle. Tag - en skrivers mærke/signatur skrevet med en fed sprittusch eller kande. Throw-up - et navn/tag malet hurtigt med boble eller blokbogstaver og outline. Toy - betegnelse for en uerfaren og inkompetent skriver. Wild-style - en kompliceret konstruktion af bogstaver der griber ind i hinanden. Kilde: www.10minuttermedhjem.subnet.dk |